********Nashville FM Country Radio********

rock and roll

martes, 21 de julio de 2009

ELVIS Y LAS ARTES MARCIALES / ELVIS AND THE MARTIAL ARTS

ELVIS Y LAS ARTES MARCIALES
..........................
ELVIS AND THE MARTIAL ARTS
......................
Comencemos asumiendo que sabeis quien es Elvis y que sabeis algo sobre su carrera inigualable en la música (y en las películas, y en TV), incluyendo los acontecimientos sin precedentes que culminaron cuando acabó dominando las listas de éxitos musicales y la cultura pop desde su primer éxito de fama nacional en 1956 hasta su alistamiento en el ejército en 1958, después de filmar King Creole y mientras estaba todavía en la cima de su temprana carrera. Estamos más interesados en lo que ocurrió después. En Marzo de 1958 Elvis ingresó en el ejército de Estados Unidos y fué a Fort Hood (cerca de Waco, Texas) a entrenar con una división armada. Allí vió una demostración de Judo o Jujitsu pero no hay registro de que hubiera seguido un entrenamiento formal en artes marciales hasta 1959, cuando fue destinado a Alemania. Su primer instructor fue Juergen Seydal, un artista Shotokan. Supuestamente, Elvis también entrenó con maestros vietnamitas mientras estaba de permiso en París. Estando en Alemania, Elvis empeñó gran cantidad de tiempo practicando su nueva pasión. A diferencia de otras aficiones en las que se implicó profundamente y que luego abandonó igual de abruptamente, se apegó a las artes marciales para el resto de su vida (otros 19 años). Entrenó con Hank Slemansky, un artista Shito-Ryu que también entrenó a Dan Inosanto y consiguió el cinturón negro cuando regresó a los Estados Unidos en 1960. En un álbum de gospel publicado al año siguiente y titulado His hand in mine , Elvis aparece al piano llevando un broche de cinturón negro en la solapa. Hank Slemansky murió en acción unos pocos años más tarde en Vietnam.
............................
We begin assuming that to know who is Elvis and that to know something on its matchless race in music (and the films, and TV), including the events without precedents that culminated when it ended up dominating to the lists of musical successes and culture MGP from its first success of national fame in 1956 to its enlistment in the army in 1958, after filming King Creole and while it was still in the top of its early race. More we are interested in which it happened later. In March of 1958 Elvis it joined the army of the United States and went to Fort Hood (near Waco, Texas) to train with a armed division. There see a demonstration of Judo or Jujitsu but is no registry of which it had followed a formal training in martial arts until 1959, when it was destined Germany. His first instructor was Juergen Seydal, a Shotokan artist. Supposedly, Elvis also trained with Vietnamese teachers while it was of permission in Paris. Being on Germany, Elvis pawned great amount of time practicing its new passion. Unlike other likings in which it was implied deeply and that soon it left equal of steeply, it was become attached to the martial arts for the rest of his life (other 19 years). It trained with Hank Slemansky, a Shito-Ryu artist whom also she trained to Give Inosanto and obtained the black belt when she returned to the United States in 1960. In an album of gospel published the following year and His titleholder hand in mines, Elvis appears to the piano taking a clasp of black belt in the lapel. Hank Slemansky later died in action a few years in Vietnam.
..............................
Elvis ayudó a enseñar Karate a los miembros de su "Mafia de Menfis", los buenos-viejos-chicos y amigos que mantuvo a su alrededor como guardaespaldas y compañeros de entrenamiento. Algunos de ellos tenían otras funciones y realmente trabajaban, pero la mayoría eran parásitos que se aprovechaban de la fama y la generosidad de Elvis. Más tarde empleó a guardaespaldas y a nuevos miembros de la Mafia de Menfis basándose en que tuvieran experiencia en artes marciales. Algunos de ellos fueron recomendados por Ed Parker y otras estrellas de las artes marciales. Adelantándonos hasta 1974 por un momento -01/09/1974 para ser exactos, durante una larga charla en estudio que Elvis dio sobre las artes marciales- Elvis recuerda cómo se había dislocado su mano aquella noche al romper ladrillos antes de un concierto y entonces habla acerca de un accidente similar mientras grababa G.I. Blues en 1960 (la primera película después de su regreso del ejército). Había empleado mucho de su tiempo entre tomas rompiendo tablas, ladrillos y tejas -una especie de demostración para el equipo de rodaje- y aparentemente bloqueó mal una patada lo que ocasionó que su mano se hinchara y decolorara en un santiamén. La gente de maquillaje hizo lo que pudo y Elvis salió a escena con la actriz principal y una guitarra con una "mano grande y gruesa que parecía como si perteneciera a algún otro". Él señaló que si miras a la contraportada del álbum G.I. Blues puedes verle rasgando la guitarra (¡ ay!) con su mano lesionada. Tú también puedes.
.................................
Elvis helped to teach to Karate to the members of his " Mafia of Menfis" , the good-old-boys and friendly that around maintained to his like bodyguard and companions of training. Some of them had other functions and they really worked, but the majority was parasites that took advantage the fame and the generosity of Elvis. Later it used to bodyguard and new members of the Mafia of Menfis being based in which they had experience in martial arts. Some of them the Parkers and other stars of the martial arts were recommended by Ed. Advancing us until 1974 for a moment -01/09/1974 to be exact, during one long one char it in study that Elvis gave on the martial arts Elvis he remembers how that one night when breaking bricks before a concert and then speech had dislocated its hand about a similar accident while it recorded G.I. Blues in 1960 (the first film after its return of the army). It had used much of his time it enters takings breaking tables, bricks and roofing tiles - a species of demonstration for the running equipment and apparently blocked bad a kick which caused that its hand was swollen and bleached in santiamén. The maquillaje people did what could and Elvis left to scene with the main actress and a guitar with one " great and heavy hand that seemed as if otro" belonged to some;. It indicated that if sights to the back cover of album G.I. Blues you can see him tearing the guitar (ay) with its injured hand. You also can.
..............................
Más adelante en 1960 Elvis asistió a una demostración en el Hotel Beverly Wilshire dada por Ed Parker y quedó tan impresionado que habló más tarde con Parker diciéndole "parece que eres un rebelde en tu campo, como yo lo soy en el mío". Quedó muy impresionado por los métodos innovadores que Parker desplegó y los movimientos fluidos de Kenpo. Más tarde Ed Parker dijo que Elvis estaba estudiando un sistema muy rígido y le gustó la flexibilidad del Kenpo. Se convirtieron en amigos y Parker enseñó a Elvis de vez en cuando durante el resto de la vida de Elvis. Si observamos su estilo, es aparente que el Kenpo de la IKKA fué su influencia principal en términos de aplicaciones sobre las artes marciales. Ed Parker afirmaba que Elvis era un buen cinturón negro y a veces le avergonzaba sabiendo el manual de la IKKA mejor que él mismo. Elvis ya se podía manejar solo en una pelea. En 1956 luchó contra un marido celoso en Toledo y ganó (aunque fué a juicio, fue absuelto) y en el mismo año derribó a un asistente de gasolinera de 2 metros y a su amigo que se enfadaron por la atención que estaba recibiendo en los servidores ( de nuevo fue a juicio y de nuevo fue absuelto). Elvis era un aprendiz rápido. Según él, consiguió el segundo grado en 1963, se saltó el tercer grado y consiguió el cuarto en algún momento de los años 60, el quinto en 1971, el sexto a principios de 1973 y el octavo en Agosto de 1974 (Ed Parker insistía en que se trataba de un grado honorífico). Elvis dijo a Ed Parker y a cualquier otro que le escuchara presumir de artes marciales que, si no hubiera estado ocupado en el mundo del espectáculo, le hubiera encantado dedicarse a tiempo completo a las artes marciales, entrenando y enseñando. Igual que hizo con la música de "Rhythm and Blues", con algo de la música country más ecléctica y con otras influencias que mezcló en sus primeras grabaciones, expuso las artes marciales a un montón de gente dándolas difusión masiva en una época en la que eran relativamente desconocidas y Elvis era uno de los pocos cinturones negros no-asiáticos. Una de las maneras en que lo hizo más efectivamente fue incorporándolo a sus películas que, inevitablemente, incluían escenas de lucha. En unas pocas películas la influencia de Karate es particularmente vistosa en esta escenas. Echad un vistazo a: "G.I. Blues , Wild in the country , Blue Hawaii , Follow that dream , Kid Galahad , Roustabout , Harum scarum y Double trouble , por ejemplo. Durante una de las escenas de lucha en Flaming Star Elvis rompió el brazo de Red West (guardaespaldas, escritor de canciones y actor que fue uno de los primeros miembros de la Mafia de Menfis). También debió haber practicado algún tipo de chi de endurecimiento porque la actriz Millie Perkins rompió su muñeca cuando le abofeteó en Wild in the country . :- 0
...............................
More ahead in 1960 Elvis it attended a demonstration in the Hotel Beverly Wilshire given by Ed Parker and was so made an impression that " spoke later with Parker saying to him; it seems that you are a rebel in your field, as I am it in my". It was very impressed by the innovating methods that Parker unfolded and the flowed movements of Kenpo. Later Ed Parker said that Elvis was studying a very rigid system and it liked the flexibility of the Kenpo. They became friendly and Parker taught from time to time to Elvis during the rest of the life of Elvis. If we observed its style, is apparent that the Kenpo of the IKKA was its main influence in terms of applications on the martial arts. Ed Parker affirmed that Elvis was a good black belt and sometimes it shamed to him knowing the manual of the best IKKA than he himself. Elvis already could only be handled in a fight. In 1956 it fought against a jealous husband in Toledo and won (although it went in opinion, he was acquitted) and in the same year it demolished to an assistant of powerboat of 2 meters and his friend who got upset by the attention that was receiving in the servants (it went again in opinion and again he was acquitted). Elvis was a fast apprentice. According to him, it secured the second degree in 1963, skipped the third degree and it at some time obtained the quarter of years 60, fifth on 1971, sixth at the beginning of 1973 and the eighth in August of 1974 (Ed Parker insisted in which one was a degree honorary). Elvis said to Ed Parker and to whom it listened to him to be conceited of martial arts that, if been it had not occupied in the world of the spectacle, would have enchanted to dedicate themselves to him full-time to the martial arts, training and teaching. Just as it did with music of " Rhythm and Blues" , with something of more eclectic music country and with other influences that mixed in his first recordings, set out the martial arts to a pile of people giving them diffusion massive at a time in that relatively they were not known and Elvis he was one of the few black belts not-Asians. One of the ways in it did which it more indeed went incorporating it to its films that, inevitably, included fight scenes. In a few films the influence of Karate is particularly showy in this scenes. You throw a look a: " G.I. Blues, Wild in the country, Blue Hawaii, Follow that dream, Kid Galahad, Roustabout, Harum scarum and Double trouble, for example. During one of the scenes of fight in Flaming Star Elvis it broke the arm of Network West (bodyguard, writer of songs and actor that was one of the first members of the Mafia of Menfis). Also some type of chi of hardening must have practiced because the actress Millie Perkins broke her wrist when she slapped in Wild in the country to him. : - 0
.............................
¿Elvis podía soportar el castigo físico de la lucha?. Aparentemente sí. Debo repetir que alguien ya ha hablado sobre esto y que estuvo en gran forma física la mayor parte de su vida. De hecho, en 1973 adelgazó para la emisión por satélite de Aloha from Hawaii hasta los 75 kg. (midiendo 1.80 m.), lo que era 9 kg. menos de lo que pesaba cuando ingresó en el ejército en 1958. Incluso hacia el final, sus problemas físicos no eran tanto de exceso de peso como de un conjunto completo de dolencias mucho más serias ( y, de nuevo, existen por ahí artistas marciales con exceso de peso fenomenalmente cualificados). Una de las cosas menos conocidas de Elvis es que hizo un montón de sus propias escenas de riesgo en las películas. En Flaming star , por ejemplo, cayó de un caballo desbocado sin daños. En King Creole en 1958 Vic Morrow le hizo un corte en el brazo con un cuchillo (más tarde murió en el rodaje de En los límites de la realidad ) que llevó varios puntos cerrar. Y, por supuesto, están todas las escenas de lucha. Si recuerdo correctamente, se rompió un dedo en una de ellas. En Kid Galahad hacía de boxeador por lo que fue entrenado por Mushy Callahan, el cual afirmó que la experiencia en Karate de Elvis y su temprana necesidad de defenderse -en su pasado en la carretera antes de que se hiciera famoso, cuando no tenía guardaespaldas que contuvieran a los novios celosos o a los patanes- le hicieron un luchador nato. Trabajé con alguien en un hospital que conoció a un médico que fue presentado a Elvis a mediados de los 70; parece que Elvis empezó a hablar con él de artes marciales y a continuación le dijo que alargara su mano con un objeto sobre ella -creo que era una pistola, aunque suena un poco raro- diciendo que él agarraría el objeto antes de que el médico pudiera cerrar su mano. El doctor pensó "ya, ¡seguro que puedes!" y quedó muy sorprendido cuando Elvis logró su truco, y más cuando lo repitió. Así que también tenía manos rápidas. Bien está para los trucos de salón. Él luchaba, pero nunca tuvo la experiencia de torneos que muchos consideran el verdadero sello de un artista marcial competente (yo no). Simplemente, no tenía tiempo para dedicarse a las artes marciales tan completamente como le hubiera gustado, aunque supuestamente practicaba varias horas cada día cuando podía o cuando se estaba preparando para una gira. Mi idea es que Elvis era un artista marcial competente y entendido que amaba verdaderamente todos los aspectos del arte y que se salió de su camino para difundir la palabra (sic) mucho antes de que Bruce Lee pudiera alcanzar una posición desde la que pudiera hacer lo mismo. Incluso en un especial de TV de 1968 que anunciaba su salida de la trampa de Hollywood, Elvis tenía una larga secuencia de artes marciales que evolucionaba en una danza marcial coreografiada y hecha por otros artistas (se cortó en el espectáculo -es bastante rarita- pero se incluye en la cinta que se vende hoy en día).
.................................
Elvis could support the physical punishment of the fight. Apparently yes. I must repeat that somebody already has spoken on this and that was in great physical form most of its life. In fact, in 1973 it thinned for the emission by satellite of Aloha from Hawaii until the 75 kg (measuring 1,80 M.s), which was 9 kg less than what weighed when joined the army in 1958. Even towards the end, their physical problems were not as much of excess of weight as of a complete set of much more serious ailments (and, again, martial artists with phenomenally qualified excess of weight exist that way). One of the things less known Elvis is that it made a pile of his own scenes of risk in the films. In Flaming to star, for example, fell of a horse rampant without damages. In King Creole in 1958 Vic Morrow did a cut to him in the arm with a knife (later it died in the running of In the limits of the reality) that took several points to close. And, by all means, they are all the scenes of fight. If memory correctly, broke a finger in one of them. In Kid Galahad of ago boxer reason why it was trained by Mushy Callahan, which affirmed that to the experience in Karate de Elvis and its early necessity to defend itself - in its past in the highway before it became famous, when it did not have bodyguards who contained the jealous fianc2es or to patanes- they did a born fighter to him. I worked with somebody in hospital that knew a doctor who was presented/displayed to Elvis in the middle of the 70; it seems that Elvis began to speak with him of martial arts and next it said to him that it extended her hand with an object exceeds - I believe that it was a pistol, although sounds a little rare saying that it would take hold the object before the doctor could close his hand. The doctor thought " already, certainly you can! " and it was surprised very when Elvis obtained its trick, and more it repeated when it. So also it had fast hands. It is well for the hall tricks. It fought, but never he had the experience of matches that many consider the true seal of a competent martial artist (I not). Simply, it did not have time to dedicate itself as completely to the martial arts as it would have liked, although supposedly every day practiced several hours when it could or when it was being prepared for a tour. My idea is that Elvis was a martial artist competent and understood that it loved truly all the aspects of the art and that left its way to spread the word (sic) long before which It Bruce Lee could reach a position from which it could do the same. Even in a special one of 1968 TV that announced its exit of the trap of Hollywood, Elvis had one long sequence of martial arts that evolved in a martial dance choreography and done by other artists (it was cut in the spectacle - he is rare- enough but it is included in the tape that is sold nowadays).
............................
En 1969 vuelve a las actuaciones en directo y desarrolla un estilo sobre escena debido íntegramente a su experiencia en artes marciales. Es una especie de híbrido entre sus primeros movimientos de cuando joven y los movimientos controlados de Karate. Sus actuaciones incluyen un montón de movimientos de mano y de pie sacados de Kenpo y coreografiados con su música. Además de puñetazos y otros movimientos de brazo, también arroja un montón de patadas laterales y circulares y cae a menudo (durante la canción Suspicious minds y Polk salad Annie ) abierto de piernas sobre una de ellas para luego cambiar a la otra. También usaba de un montón de posiciones bajas, incluyendo una de jinete baja con la que descendía para acompañar la nota decreciente de su bajo solista en la mezcla de I got a woman/Amen que siguió a See see rider durante los últimos años. Muchos de estos movimientos continúan hasta el fin de la vida de Elvis, aunque empezó a hacer menos Karate en escena en el último año, más o menos. En 1971 y 72 añade una secuencia larga estilo kata al final de Suspicious minds que se hacía solamente para acompañamiento de la batería. De echo, enseña Karate a su batería, su guitarrista de bajo y algunos de los cantantes del coro, para que puedan anticiparse mejor a los movimientos de Elvis y también porque estaba muy implicado en que sus amigos se interesaran en ello. Puedes ver algo de este estilo en el documental de 1970 Elvis- That´s the way it is y el documental de 1972 Elvis on tour .
.............................
In 1969 it returns to the activities in direct and completely develops a style on scene due to its experience in martial arts. It is a species of hybrid between his first movements of when young and the controlled movements of Karate. Their activities include a pile of movements of hand and standing up removed from Kenpo and choreography with their music. Besides hits and other movements of arm, also it throws a pile of lateral and circular kicks and falls a slight (during the Suspicious song minds and Polk salad Annie) open of legs on one of them soon to change the other. Also it used of a pile of low positions, including one of low rider with whom got descended to accompany the decreasing note from his under soloist in the mixture by I to woman/Amen which it followed See see to rider during the past few years. Many of these movements continue until the aim of the life of Elvis, although it began to make less Karate in scene in the last year, more or less. In 1971 and 72 kata at the end of Suspicious adds to a long sequence style minds that was only made for support of the battery. Of I throw, teaches to Karate to its battery, its low guitarist of and some of the singers of the choir, so that they can also be anticipated better to the movements of Elvis and because very it was implied in that their friendly were interested in it. You can see something of this style in documentary of 1970 Elvis- That´s the way it is and documentary of 1972 Elvis on tour.
............................
En 1970 comenzó a entrenar con Kang Rhee en Menfis -con lo que le dio 50.000 dólares para construir una escuela nueva, así como el obligatorio Cadillac y la joyería usual, guitarras, etc.- que tenía una escuela de Pasaryu (básicamente Taekwondo, creo) en Menfis. Continuó entrenando con Ed Parker, a quien también dio un Cadillac -Elvis le dijo "este coche está estorbando en el camino de entrada ¿puedes llevártelo por mi?"- y montones de joyas y la capa y cinturón que se suponía que iba a llevar en el concierto por satélite de Aloha -lo que le produjo un ataque a su diseñador de vestuario ya que esas cosas valían miles de dólares en material y joyas y él se las dio al Sr. Parker sólo unos pocos días antes del espectáculo-. Ed Parker acompañó a Elvis en sus giras -más como un amigo que como un guardaespaldas pagado- siempre que pudo durante los 70 y permanecía en el escenario al final del espectáculo para ayudarle a manejar a la multitud y a salir rápido entre bastidores hacia la limosina. Estaba tan cautivado con el Kenpo que tenía el escudo cosido en varias de sus chaquetas en 1970 y, desde 1972 hasta el final de 1975, durante la mayoría de sus conciertos, fijó un gran emblema de la IKKA en sus guitarras negras Gibson -un gesto bastante conspicuo que no pasó desapercibido cuando la emisión de Aloha alcanzó una audiencia de 1.5 billones de kenpoístas potenciales. El único roce que los dos tuvieron jamás (compartían las mismas iniciales y, de echo, Elvis regaló a Ed Parker joyas basándose en esa similaridad) se produjo en 1973 con el campeonato de Karate del estado de California organizado por Parker y que se sostuvo en San Francisco. Elvis se interesó tanto por el campeonato que incluso mandó al Sr. Rhee a Los Ángeles para sumarse a la expedición que estaba liderando allí pero, cuando llegó al lugar y vió un gran entoldado que decía "Elvis Presley en persona" se puso furioso e hizo dar la vuelta al grupo de nuevo hacia Los Ángeles. Para ser justos, parece que un promotor lo hizo sin consultar a Parker pero a Elvis, de quien se aprovechaba mucha más gente que de ninguna otra celebridad que se os pueda ocurrir, no le gustaba ser usado así.
.......................
In 1970 it began to train with Kang Rhee in Menfis - with which it gave 50,000 dollars to construct a new school him, as well as the obligatory Cadillac and the usual jewelry shop, guitars, etc. - that a school of Pasaryu (basically Taekwondo, I create) in Menfis had. It continued training with Ed Parker, to whom also gave a Cadillac - Elvis said " to him; this car is hindering in the entrance way you can to take by my? " - and piles of jewels and the layer and belt that assumed that he was going to take in the concert by satellite of Aloha - the one that to him an attack to its clothes designer produced since those things were worth thousand of dollars in material and jewels and it just a few occurred to Mr. Parker days them before the spectacle. Ed Parker accompanied more to Elvis in its tours - like a friend than like a paid bodyguard whenever it could during the 70 and it remained in the scene at the end of the spectacle to help to handle him to the multitude and to leave express enters frames towards the limosina. So it was captivated with the Kenpo that had the shield sewn in several of its jackets in 1970 and, from 1972 to the end of 1975, during the majority of his concerts, fixed a great emblem of the IKKA to his black guitars Gibson - a quite conspicuous gesture that did not happen unnoticed when the emission of Aloha reached a hearing of 1,5 trillions of potential kenpoístas. The unique rubbing that both they had never (shared the same initials and, of I throw, Elvis gave to Ed Parker jewels being based on that similarity) took place in 1973 with the championship of Karate of the state of California organized by Parker and who maintained itself in San Francisco. Elvis was interested so much in the championship that even sent to Mr. Rhee to Los Angeles to add itself to the expedition that it was leading there but, when it arrived at the place and vió a great one entoldado that " said; Elvis Presley in persona" he put themselves furious and he made again give the return to the group towards Los Angeles. To be right, it seems that promoter did it without to consult to Parker but to Elvis, who it took advantage much more people than of no other celebrity that can be happened to you, did not like to be used thus.
......................
Durante los 70 Elvis profundizó en el lado no-físico de la práctica marcial. Había estado metido en yoga, meditación y un puñado completo de filosofía y otras cosas que se solían llamar "ocultas" pero que ahora se consideran "New Age" desde mediados de los 60. Pero esta inmensa carta se duplicaría de tamaño si comenzara con esto. En 1973 abandona supuestamente el entrenamiento físico durante una temporada, pero pronto retorna a él. En 18 de Febrero de 1973 ocurre un incidente famoso: tres hombres irrumpen en escena -resultó que sus intenciones eran bastante sospechosas y criminales- y son prontamente despachados. Dependiendo de a quien quieras creer fue Elvis, sus guardaespaldas, su guitarrista bajo o una combinación de todos juntos quien los expulsó. Todo lo que puedo oír en la grabación del incidente es un puñado de gritos y a un obviamente excitado Elvis diciendo "si quieres estrechar mi mano es una cosa... pero, si quieres ponerte duro, ¡te patearé el culo!". En realidad eso me recuerda otra historia (veamos lo larga que puede llegar a ser esta carta) sobre cuando estaba conduciendo por el bulevar Sunset en Los Ángeles y alguien en una gasolinera le hizo un saludo con el dedo corazón -si sabía que era Elvis o no, eso no lo se-. Elvis frenó bruscamente, retrocedió y entró en la gasolinera. Llevaba una pistola, oculta. Salió, se dirigió al grupo de gente que había allí y dijo al grosero "¿me sacaste el dedito, chaval?" y el otro "claro que sí". En una voz más compuesta Elvis le dijo "mira, no me gusta que la gente me hable así" y con la última palabra el tipo hizo un movimiento pero él llegó primero y le golpeó en la cabeza dos veces con una patada, tumbándole. Luego volvió al coche y siguió camino. No puedo realmente asegurar la verdad de esta historia, aunque Elvis hacía cosas extravagantes a veces -pero generalmente no de manera violenta-. Sin embargo, una historia que es definitivamente verdad es la de que disolvió una pelea en una gasolinera (con su amor por las cosas con ruedas, imagino que empleaba mucho tiempo en las gasolineras) en Madison, en su última gira. Una vez más, sus guardaespaldas se volvieron locos al ver que se exponía a una situación potencialmente violenta, pero él calmó la pelea probablemente más por su mera presencia que por otra cosa. Elvis financió un montón de empresas de artes marciales, incluyendo el legendario Tennesse Karate Institute co-fundado con Red West con el que Bill Wallace -a quien Elvis y Parker intentaron promover a 6º dan... una larga historia- estaba asociado y al que Joe Lewis, Dominique Valera y otros fueron a entrenar. El mismo Elvis entrenaba con frecuencia en el TKI pero, mientras los otros estaban practicando full-contact y kickboxing, Elvis continuó con el Kenpo "tradicional" y las técnicas de defensa personal que parecían muy impresionantes y ostentosas pero que requerían en realidad poco contacto. En 1973 Bill Wallace recibió una patada en su pierna izquierda, la buena, y quedó fuera de juego con una contusión severa de su gastrocnemius (pantorrilla). No sirvieron meses de atención médica regular, así que Elvis hizo volar a un acupunturista a Graceland desde California y "Superpie" fué curado completamente en 15 minutos, y continuó permaneciendo invicto desde 1974 hasta 1980. Bill Wallace reconoce que fue Elvis el salvador de su carrera y que también fue él el que dio a conocer las artes marciales "... a un montón de gente... que normalmente no las hubieran descubierto. Se fijaron en ellas debido a quien era él". En 1974 financió la gira del equipo de Karate de Estados Unidos por Europa. Hizo confeccionar apresuradamente en Tokaido, Japón, unos kimonos especiales en rojo, blanco y azul. En aquella época un Tokaido de color blanco costaba 35 dólares, pero éstos probablemente acabaron costándole a 400 la pieza. De manera parecida el kimono que se ve a Elvis llevando en muchas fotos (todas provienen de la misma sesión cuando estaba próximo a los 40 años), blanco con el borde de raso rojo, costó cerca de 500 dólares, según una fuente, y el cinturón se hizo de dos cinturones de raso normales cosidos por un lado pues, supuestamente, pensaba que los cinturones normales eran demasiado estrechos con lo que se hizo un fajín.
...........................
During the 70 Elvis deepened in the not-physical side of the martial practice. Been it had put in yoga, meditation and a complete handful of philosophy and other things that were used to call " hidden" but that now considers " New Age" from mid the 60. But this immense letter would be duplicated of size if it began with this. In 1973 it supposedly leaves the physical training during one season, but soon it returns him. In 18 of February of 1973 it happens a famous incident: three men burst in into scene - he was that their intentions were quite suspicious and criminal and quickly are dispatched. Following a who you want to believe was Elvis, its bodyguards, their low guitarist or a combination of all together ones expelled who them. Everything what I can hear in the recording of the incident is a handful of shouts and to obvious excited Elvis saying " if you want to narrow my hand is a thing… but, if you want to put hard, I will kick the ass to you! ". In fact that remembers another history to me (releases we see it that it can get to be this letter) on when it was leading by the Sunset boulevard in Los Angeles and somebody in a powerboat saluted to him with the finger heart - if it knew that it was Elvis or no, that not self. Elvis restrained abruptly, backed down and entered the powerboat. It took a pistol, hides. It left, one went to the people group who was and said there to crude " you removed dedito to me, lad? " and the other " clear that yes". In one more a voice composed Elvis it said " to him; I watch, does not like that people speak así" to me; and with the last word the type made a movement but it arrived first and he struck to him twice in the head with a kick, falling down to him. Soon it returned to the car and it followed way. I cannot really assure the truth this history, sometimes although Elvis made outlandish things - but generally not of violent way-.
Nevertheless, history that is definitively truth is the one of which it dissolved a fight in a powerboat (with its love by the things with wheels, I imagine that it used long time in the powerboats) in Madison, in its last tour. Once again, their bodyguards became crazy when seeing that he exposed myself to a potentially violent situation, but he calmed the fight probably more by his mere presence that on the other thing. Elvis financed a pile of companies of martial arts, including the legendary Tennesse Karate Institute Co-founded with Network West with which Bill Wallace - to that Elvis and the Parkers tried to promote to 6º give… one long history was associate and to which Joe Lewis, Dominique Valera and others went to train. The same Elvis trained frequently in the TKI but, while the other were practicing full-contact and kickboxing, Elvis continued with the Kenpo " traditional" and the techniques of self-defense that seemed very impressive and ostentatious but that required in fact little contact. In 1973 Bill Wallace it received a kick in his left leg, the good one, and was out of play with a severe contusion of his gastrocnemius (pantorrilla). They did not serve months as regular medical attention, so Elvis made fly to a acupuncturist to Graceland from California and " Superpie" it was cured completely in 15 minutes, and continued remaining unconquered from 1974 to 1980. Bill Wallace recognizes that it was Elvis rescuer of its race and that also was he the one whom it presented the arts martial " … to a pile of people… who normally were not shortage. They paid attention to them due to whom were él". In 1974 it financed the tour of the equipment of Karate of the United States by Europe. It made make hastily in special Tokaido, Japan, kimonos in red, white and blue. Then a Tokaido of white color cost 35 dollars, but these probably ended up costing to him to 400 the piece. From similar way kimono that is seen Elvis taking in many photos (all comes from the same session when he was next to the 40 years), target with the flat edge of red, cost near 500 dollars, according to a source, and the belt was made of two belts of flat then normal sewings on the one hand, supposedly, thought that the normal belts were too narrow and so a fajin became.
...........................
Elvis estaba casi obsesionado con la idea de hacer una película de artes marciales de alta calidad. En 1974 comenzó la grabación de su proyecto The new gladiators que estaba concebido por el estudiante de Parker, George Waite, también próximo a Elvis. Este la protagonizaba, la financiaba y la narraba. La intención de la película era describir a los competidores de Karate y su entrenamiento, finalizando en torneos (había unos cuantos campeonatos de programa para cubrir en este documental) por todo el mundo. Se rodó un fragmento el 16 de Septiembre de 1974 con Elvis entrenando y haciendo ejercicios de chi y que es la fuente de cerca de 40 minutos de película de Elvis en kimono (también hay fotogramas). Se puede ver un atisbo en la película de 1981 This is Elvis . Las fotos de esa sesión se ven en la tirada de la revista People que celebraba el 40 aniversario de Elvis en Enero de 1975 y que le dieron más fama como defensor del Karate. El proyecto nunca se realizó, ni tampoco otro concebido por Ed Parker y Elvis que creo que se titulaba Billy Easter . En esta película, según parece, hubiera interpretado a un ex-agente de la CIA que dirigía una escuela de Karate cuando su amigo es asesinado por traficantes de droga y a los que Elvis persigue buscando venganza. Este papel (sin canciones, algo que quería desesperadamente hacer) suena parecido a cerca de 8 millones de películas que han visto la luz desde entonces.
Las artes marciales incluso figuraron en su divorcio de Priscilla. Ambos conocieron a Mike Stone mientras estaban en Hawai después de su matrimonio (Stone estaba compitiendo en un campeonato organizado por Ed Parker que fue quien le presentó a la pareja). Elvis quedó realmente impresionado por su habilidad luchando. Unos pocos años después Stone volvió a encontrarse con él en las Vegas, mientras hacía de guardaespaldas de Phil Spector. Después de que Spector abandonara los bastidores, ambos subieron a su habitación del ático -el piso completo, en realidad- y hablaron de Karate. Priscilla había estado aprendiendo Kenpo de Ed Parker y sus estudiantes, luego Taekwondo del Sr. Rhee y luego continuó con Chuck Norris. Stone solía visitar la escuela de Norris para entrenar con Priscilla y los dos acabaron en una relación ya no sólo de profesor-estudiante. En Octubre de 1973 Priscilla y Elvis se divorciaron.
..........................
Elvis almost was obsessed with the idea to make a film of martial arts of high quality. In 1974 new began the recording of its project gladiators that was conceived by the student of Parker, George Waite, also next to Elvis. It carried out this it financed, it narrated and it. The intention of the film was to describe to the competitors of Karate and its training, finalizing in matches (were a few championships of program to cover in this documentary) by everybody. A fragment was rolled the 16 of September of 1974 with Elvis training and making exercises of chi and that is the source of near 40 minutes of film of Elvis in kimono (also there are photograms). A spying in the film of 1981 This is Elvis can be seen. The photos of that session are seen in the distance of the People magazine that celebrated the 40 anniversary of Elvis in January of 1975 and that they gave more fame him like defender of the Karate. The project never it did not realise, nor either other conceived by Ed Parker and Elvis who I believe that Billy Easter was calld. In this film, according to it seems, it would have interpreted an ex--agent of the company that directed a school of Karate when his friend is assassinated by dealers of drug and to which Elvis persecutes looking for revenge. This paper (without songs, something that hopelessly wanted to do) sounds similarity to near 8 million films that has seen the light since then.
The martial arts they even appeared in his divorce of Priscilla. Both knew Mike Stone while they were in Hawaii after his marriage (Stone was competing in a championship organized by Ed Parker that went the one who presented/displayed to him to the pair). Elvis was really made an impression by its ability fighting. A few years later Stone it returned to be with him in Fertile valleys, while of ago bodyguard of Phil Spector. After Spector left the frames, both raised his room of the attic - the complete floor, in reality and spoke of Karate. Priscilla had been learning Kenpo de Ed Parker and its students, soon Taekwondo of Mr. Rhee and soon continued with Chuck Norris. Stone used to visit the school of Norris to train with Priscilla and both they finished in a professor-student relation no longer only. In October of 1973 Priscilla and Elvis they divorced.
.........................
Antes de que termine finalmente con esta nota, debo hablaros de su temporada en el Hilton International en Las Vegas de 1974. Por una cosa: Elvis tenía un espectacular mono con un dragón chino diseñado durante su último par de días allí que era un homenaje a las artes marciales y, probablemente, su vestido más colorido. También tenía un excelente mono de tigre, puede que su vestido más fantástico- que reflejaba el nombre que Kang Rhee le había dado, "Tigre". En cualquier caso, tenía como parte de su repertorio su nueva canción If you talk in your sleep , entre funky y soul, con la que ejecutaba fragmentos de movimientos de Kenpo. A medida que la temporada progresaba (hacía dos espectáculos por noche) la canción empezó a alargarse ya que empezó a incorporar más Kenpo. Acabó haciendo combinaciones incluso más largas -llevaba su chaqueta de kimono y su cinturón por encima de su mono- para los solos de batería que interrumpían la canción. He visto algunas de estas demostraciones y la velocidad de sus movimientos es impresionante. Por supuesto que hay un montón de posiciones fabulosas y poses de efecto, pero es bastante preciso. Si yo supiera más sobre Kenpo, probablemente encontraría que algunas de ellas eran técnicas de Kenpo sin modificar. Fue por la época de estos conciertos cuando recibió su 8º dan. Después de cantar If you talk in your sleep , Elvis se lanzaba en un monólogo realmente largo sobre artes marciales, su propio compromiso, cómo es una filosofía y un modo de vida más que un modo de golpear a la gente y cómo prácticamente cualquiera puede practicarlo, de una forma u otra. Las charlas eran en realidad bastante interesantes y sólo Elvis podía salirse con la suya al interrumpir una canción durante tanto tiempo para entusiasmarse con algo que la audiencia probablemente no estaba esperando. Parece que estaba realmente inmerso en el Kenpo entonces (sus grabaciones entrenando fueron tomadas dos semanas después de los espectáculos de Las Vegas). La noche después de su último espectáculo asistió a un concierto de Tom Jones en Las Vegas, le fue presentado y ¡ subió a escena para dar una demostración de 20 minutos de Karate !. Bien, aquí está, todo lo que puedo recordar de Elvis como artista marcial. Hay mucho de lo que nunca podremos saber, pero el mensaje final es que Elvis era un artista marcial SERIO (como opuesto a aficionado) que fue uno de los relativamente pocos en tener una alta graduación en este país a principios de los 60, que se dedicó a ello durante mucho tiempo y que hizo todos los esfuerzos posibles (a lo que se opuso el todopoderoso Coronel Parker) para difundir el Karate entre el público en general. Al menos se merece reconocimiento por eso y es por esta razón por la que la cuestión de Elvis como karateka (que continúa apareciendo en el foro de las artes marciales) probablemente debería ser una Pregunta Frecuente incluso aunque no se acercara siquiera a Bruce Lee en técnica ni en innovación. Pero...¿habéis oído cantar alguna vez a Bruce?.
BILL WALLACE ACERCA DE ELVIS

"Era bastante bueno para su edad y, para la cantidad de tiempo que tenía para gastarla en entrenar, era extremadamente bueno. Tenía 40 años cuando empecé a trabajar con él".
ED PARKER, que escribió un libro entero sobre Elvis y solía asistir a los encuentros de su club de fans, así como a los seminarios de Kenpo:
"Elvis era un condenadamente buen cinturón negro... según cualquier estándar. Tenía agallas y el dolor no le preocupaba. Si recibía un golpe mientras estábamos trabajando, lo tomaba como un hombre.
De hecho, si le golpeabas, volvía directo a por ti. Era duro y tenía un montón de coraje".
Firmado: Shane.
............................
Before it finishes finally with this note, I must talk of its season in the Hilton International in Fertile valleys of 1974. By a thing: There Elvis had a spectacular monkey with a designed Chinese dragoon during its last pair of days that was a tribute to the martial arts and, probably, its more colorful dress. Also it had an excellent monkey of tiger, perhaps his dress more fantastic than it reflected the name that Kang Rhee had given him, " Tiger". In any case, it had like part of its repertoire its new If song you talk in your sleep, between funky and soul, with which it executed fragments of movements of Kenpo. As the season progressed (it made two spectacles per night) the song began to extend itself since it began to incorporate more Kenpo. It even ended up making combinations longer - it wore to his jacket of kimono and its belt over his monkey for the single ones of battery that interrupted the song. I have seen some of these demonstrations and the speed of its movements is impressive. By all means that are a pile of fabulous positions and poses of effect, but it is quite precise. If I knew more on Kenpo, probably she would find that some of them were technical of Kenpo without modifying. It was by the time of these concerts when 8º received his give. After singing If you talk in your sleep, Elvis was sent in a really long monologue on martial arts, their own commitment, how it is a philosophy and a way of life more than a way to strike people and how practically anyone can practice it, of a form or another one. Char them they were in fact quite interesting and only Elvis could leave with hers when interrupting a song during as much time to be excited with which the hearing probably was not hoping. It seems that he was really immersed in the then Kenpo (his recordings training were taken two weeks after spectacles of Fertile valleys). The night after its last spectacle attended a concert of Tom Jones in Fertile valleys, it was presented/displayed to him and it raised scene to give a demonstration of 20 minutes of Karate. , He is, everything here well what I can remember of Elvis like martial artist. There is much than ever we will be able to know, but the final message is that Elvis was a SERIOUS martial artist (like opposed fan) who was one of the relatively few in having a high graduation in this country at the beginning of the 60, that was dedicated to it during long time and that delivered all the attacks possible (to which all-powerful Colonel Parker was against) to spread the Karate between the public generally. Recognition is deserved at least for that reason and is therefore by which the question of Elvis like karateka (that continues appearing in the forum of the martial arts) probably would have to be Frequent question even although it did not approach at least Brushes Leein technique nor in innovation. But… you have heard sing sometimes to Bruce?.
BILL WALLACE ABOUT ELVIS
" It was quite good for his age and, for the amount of time that it had to spend it in training, it was extremely good. It was 40 years old when I began to work with él". ED PARKER, who wrote a whole book on Elvis and used to attend the encounter of their club of fans, as well as to the seminaries of Kenpo: " Elvis was darned a good black belt… according to any standard. It had nutgalls and the pain did not worry to him. If it received a blow while we were working it took, it like a man.
In fact, if you struck to him, he returned direct to by you. It was hard and it had a pile of anger".
Signed: Shane.

1 comentario:

  1. Muchas gracias Oz, voy a ver tu blog de Artes Marciales.
    Un saludo.

    ResponderEliminar

Image and video hosting by TinyPic